صندوق صوتی در ایزابل :
در این قسمت از مجموعه آموزش ایزابل مانند قسمت قبل به یکی دیگر از ویژگی های داخلی می پردازیم.
صندوق صوتی :
شاید با اسم پیغام گیر در تلفن های معمولی بیشتر آشنا باشید، صندوق صوتی در واقع همان پیغام گیر است البته با امکانات بیشتر، یکی از ویژگیهای جالب مراکز تماس امکان صندوق صوتی برای هر داخلی می باشد، بدین شکل که در صورتی که شخصی با شما تماس می گیرد بستگی به تعاریف شما (مثلا در زمان اشغالی خط) به صندوق صوتی هدایت می شود.
پیام های ضبط شده را می توان از طریق تلفن چک کرد البته از ویژگی های ایزابل هم امکان مشاهده پیام ضبط شده در پنل وب کاربر و هم امکان ارسال پیام به Email کاربر وجود دارد.
فعال کردن صندوق صوتی (VOICE MAIL) برای یک داخلی در ایزابل :
برای فعال کردن قابلیت صندوق صوتی کافی است به بخش تنظیمات Voice Mail در تنظیمات داخلی برویم.
به صورت پیش فرض Voicemail فعال نیست، برای فعال کردن آن در ایزابل باید وضعیت (Status) را روی Enabel قرار دهید.
- Voicemail password : کلمه عبور صندوق صوتی می باشد که باید به صورت عدد وارد شود.
- Email Address : آدرس پست الکترونیکی که ایزابل پیام ضبط شده را به آن ارسال کند.
- Email Attachment : این قسمت را می توانید به حالت Yes و یا No قرار دهید در صورتی که این قسمت روی Yes باشد فایل پیغام صوتی به Email الصاق شده و ارسال می شود.
- Play CID : در صورتی که روی Yes تنظیم شده باشد شماره شخصی که پیغام را گذاشته است در ابتدا پیغام به صورت صوتی گذاشته می شود.
- Play Envelope : در صورتی که این قسمت روی Yes باشد تاریخ و ساعت پیام هم به صورت صوتی به ابتدای پیغام اضافه می شود.
- Delete Voicemail : این قسمت اگر بر روی Yes تنظیم شده باشد بعد از ارسال موفق پیام صوتی به پست الکترونیکی پیام از روی ایزابل پاک خواهد شد.
- VM Options : در این قسمت می توانید بعضی تنظیمات پیشرفته تر را به صندوق صوتی اضافه کنید.
در زیر چند نمونه از این تنظیمات را توضیح می دهیم :
1. Maxmsg : این متغیر حداکثر تعداد پیام های یک صندوق صوتی را مشخص می کند.
2. Minsecs : حداقل طول پیغام ضبط شده را مشخص می کند به صورت پیش فرض ۰ در نظر گرفته شده است.
3. Maxsilence : حداکثر میزان سکوت را دریافت می کند در واقع بدین معناست که در صورت فعال شدن صندوق صوتی اگر تماس گیرنده هیچ صحبتی نکرد سیستم چقدر منتظر بماند. این مقدار به صورت پیش فرض برابر ۰ است یعنی تشخیص سکوت خاموش می باشد.
4. Format : این متغیر هم در واقع فرمت فایل ضبط شده را مشخص می کند. که می تواند یکی از این چهار مقدار را بگیرد wav49 ، gsm ، wav ، g723sf .
انتقال تماس های یک داخلی به صندوق صوتی در ایزابل :
در ایزابل در صورت فعال بودن صندوق صوتی به صورت پیش فرض در حالت اشغال بودن خط تلفن و یا در دسترس نبودن آموزش ویپ و یا پاسخ ندادن، تماس به صندوق صوتی منتقل می شود. این تنظیمات در قسمت Optional Destinations در تنظیمات داخلی قابل تغییر می باشد.
می توانید تنظیمات مختلف را بوسیله علامت پایپ (|) جدا کنید.
روش گوش دادن به پیام های صوتی از طریق تلفن در ایزابل :
در صورتی که بخواهید از طریق تلفن خودتان به صندوق صوتی متصل شوید کافی است کد (*۹۷ ) را شمارهگیری کنید بعد از شمارهگیری از شما کلمه عبور خواسته می شود و در نهایت می توانید به پیام ها گوش دهید.
حال اگر بخواهید از طریق تلفن دیگری در سازمان به صندوق صوتی خود متصل شوید کد (*۹۸) را شمارهگیری می کنید در این حالت ابتدا شماره داخلی و راه اندازی صندوق صوتی در ایزابل سپس کلمه عبور از شما خواسته می شود. در صورتی که روی یک داخلی صندق صوتی فعال نباشد عملکرد دو کد (*۹۷ و *۹۸) یکسان خواهد بود.
مشاهده صندوق صوتی از طریق پنل وب :
برای این کار کافی است از زیر منو PBX گزینه Voicemails را انتخاب کنید تا بتوانید به همه پیام های صوتی دسترسی داشته باشید.
مسیر ضبط پیام های صوتی در ایزابل :
در ایزابل فایل های پیام صوتی در مسیر /var/spool/asterisk/voicemail/ ذخیره می شوند.
درباره این سایت